Vanlig stilte spørsmål

19.03.2021

icon-01
icon-02
Skal man markedsføre eller ikke? Trenger man bruke penger på annonser? Hvordan øker man trafikk til nettsiden? Hvordan vet man hva man skal prioritere? Det er mange spørsmål knyttet til det å markedsføre sin bedrift, enten man er nyoppstartet eller om man allerede har en stor kundebase. Derfor har vi svart på noen av de vanligste spørsmålene innen markedsføring, pluss litt mer.



DESTINO
Hva gjør dere i Destino?
I Destino, gjør vi det aller meste! Vi er ikke et rent reklame- eller markedsføringsbyrå. Vi tilbyr skreddersydde nettsider med vår egen in-house webløsning; Destinet, filmproduksjon, grafisk design, branding, tekstarbeid, markedsføring på sosiale medier og infoskjermer. 



NETTSIDE
Hva er Destinet?

Destinet er vår egen webløsning, som er utviklet in-house. Ettersom vi har utviklet løsningen selv, sitter vi på ekspert kunnskaper og kan Destinet ned til hver minste detalj. For deg, betyr dette skreddersydd nettside med uendelige muligheter. Vi er ikke avhengige av å kontakte leverandør ved problemer, samt besitter vi kildekodene som betyr at vi kan lage skreddersydde løsninger og integrere mot alle nettbaserte portaler. 

Hva gjør Destinet bedre enn andre webløsninger?
Destinet ble skapt av oss og drives av oss. Løsninger som Wordpress, kan skreddersys - men dette er en prosess som krever mye tid og arbeid. Med en Destinet nettside, kan du komme med akkurat de ønskene du vil, og disse vil leveres innen kort tid. Destinet er en kraftig webløsning, og nettsiden kan du lett oppdatere selv i etterkant. Destinet er kraftigere, mer brukervennlig og lettere å skreddersy enn andre løsninger. 

Hvordan vet jeg om nettsiden min oppfyller alle krav?
Dersom du har en Destinet nettside, sørger vi for at alle krav oppfylles. Dermed trenger ikke du bekymre deg for noe.

Hvordan kan jeg få mer trafikk til nettsiden min?
Det finnes ulike måter å øke trafikk til nettsiden. Det mest effektive er å bruke penger på annonser og sørge for at nettsiden er SEO optimalisert.

Hva er SEO?
SEO står for søkemotoroptimalisering. Gresk? Enkelt forklart, er SEO søkeord som gjentatte ganger går igjen på nettsiden. Man finner de beste søkeordene rettet mot ditt produkt, og hva potensielle interessenter søker på. Deretter skriver man tekst til fanene på nettsiden, hvor disse søkeordene gjentas et visst antall ganger. Dette gjør at nettsiden blir mer synlig i Google, ettersom den “promoteres” og dermed dukker den lenger opp i listen når man søker.



MARKEDSFØRING
Hvorfor skal jeg bruke penger på markedsføring?

I dagens marked, er konkurransen stor. Noen er heldige og har skapt seg et godt omdømme over tid, men også de kan ha nytte av å markedsføre seg. Markedsføring er ikke bare reklame som du ser på TV, men også annonser på ulike plattformer, SEO optimalisering av nettsider, tilstedeværelse på sosiale medier og mye mer. Riktig markedsføring kan ha stor effekt, enten man ønsker mer trafikk til nettsiden, å selge et produkt eller styrke brandet. Bedrifter som markedsfører seg, har større sannsynlighet for å bli sett av potensielle kunder og å nå ut med sitt budskap.

Hvilke plattformer bør man være synlige på?
Dette kommer an på hvem målgruppen din er, og hvilket mål du har. Sosiale medier tillater deg å nå ut til publikum kjapt, og kunne måle nøyaktige resultater. Dette betyr ikke at du trenger å være til stede på alle sosiale kanaler, men vi anbefaler å være til stede på minst to. Hvilke, er avhengig av ditt ideelle publikum.

Hvordan når jeg mitt ideelle publikum?
For å finne ditt ideelle publikum, må disse først defineres i praksis. Deretter bør det gjøres research slik at man kan finne ut hvilke plattformer målgruppen din er på, finne ut hvilke temaer de engasjerer seg i og deretter tilpasse alt av innhold og potensielle annonser, spesielt rettet mot målgruppen. 

Hvordan ligger jeg et skritt foran konkurrenten mine?
Dette er et evig spørsmål, og her finnes det ikke en tydelig fasit. Men det viktigste er å vedlikeholde- og kommunisere med kundene dine. Dette kan være i form av innlegg på sosiale medier, som vekker interesse og skaper engasjement. Vi anbefaler å publisere noe på sosiale medier jevnt og trutt, helst flere ganger i uken. Dersom du ikke har tid til det, kan vi gjøre det for deg! 

Min bedrift er helt i startfasen - hva bør vi prioritere?
Det aller første man må ha på plass er brand, identitet, logo, nettside og en markedsføringsplan. Man bør fra starten av ha tilstedeværelse på alle aktuelle plattformer, som Facebook og Instagram. Dersom man har et lite budsjett, er det lurt å få kurs i det man kan gjøre selv og ta saken i egne hender. Vi hjelper deg gjerne med dette!



SOSIALE MEDIER
Trenger man å være på sosiale medier?

Svaret er ja. I dag er de aller fleste av oss på sosiale medier, og spesielt på mobil. 67% av Norges befolkning er på Facebook daglig og 36% er på Instagram daglig. Dermed er sosiale medier en gullgruve for markedsføring, dersom man gjør det rett. Man kan benytte seg av både annonser og ikke-betalte innlegg.
Har man en yngre målgruppe å nå, er det også verdt å teste ut Snapchat hvor 44% av den norske befolkning er daglig. 

Hvordan får man mer engasjement på sosiale medier?
Man kan gjerne legge penger inn i annonser på sosiale medier, men dersom man ønsker å skape engasjement med ikke-betalte innlegg, må man jevnt og trutt legge ut relevante innlegg som skaper engasjement. På feks Instagram gjelder det å benytte seg av så mange av funksjonene man overhode kan. Dermed vil Instagram promotere innleggene dine og da havner de lenger opp i feeden. Instagram har mye forskjellig som innlegg i form av film og bilder, stories, reels, IGTV, Guides, direktesending, Live Rooms og mye mer. Det finnes en rekke ulike funksjoner og tips. Vi kommer gjerne med råd, eller tar oss av din tilstedeværelse på sosiale medier, om du ikke rekker over dette selv.

Hvorfor bruke penger på sosiale medier?
Dersom man markedsfører på sosiale medier har man mulighet til å nå ut med budskapet kjapt. Man har mulighet til å skreddersy hvilken målgruppe man ønsker å nå basert på lokasjon, alder og interesser. I tillegg til dette, har man også mulighet til å kommunisere med publikummet underveis ved å svare på henvendelser og se engasjement på innleggene. Om ikke det er nok, har man også mulighet til å måle nøyaktige resultater. 


Er du interessert i å markedsføre din bedrift? Kanskje du vil teste ut flere plattformer? Gi oss en lyd, så finner vi en løsning sammen! 
 
icon-01
icon-02

Andre artikler

E-læring kurs for Add Energy

DESTINO
E-læring kurs for Add Energy

Setter kurs mot bærekraftighet

DESTINO
Setter kurs mot bærekraftighet

Banebrytende verktøy for ortose- og protesebrukere

DESTINO
Banebrytende verktøy for ortose- og protesebrukere