X

Fant du ikke det du lette etter?

Før du går hadde vi satt pris på hvis du svarte på noen få spørsmål:

Hva var målet for besøket ditt?
Fant du det du lette etter?
Dine tilbakemeldinger hjelper oss å forbedre vår nettside og din brukeropplevelse. 
Alle svar er anonyme.

UX Design: hvordan skaper man god brukeropplevelse på nettsiden?

09.06.2021

icon-01
icon-02
UX Design skaper en meningsfull og god brukeropplevelse. En god UX Designer vet hvordan man treffer målgruppen og hva de trenger. Så - hvordan oppnår man det?


IKKE FINN OPP HJULET PÅ NYTT
Dersom man skal implementere en allerede godt utprøvd løsning, trenger man ikke redefinere den for å fremstå “kreativ”. Apper og funksjoner som er blitt brukt av brukerne over lenger tid, er slik av en grunn. Det funker! 
Hensikten med UX Design er å skape enkle og brukervennlige funksjoner. Dersom løsningen oppfyller disse kravene, bør den beholdes slik den er. Slike justeringer vil være relevante dersom man med sikkerhet kan si at det vil være mer mottakelig, og enklere for brukeren. 
Man står alltids fri til å gjøre små “tweaks” som bidrar til et bedre produkt og enklere navigering, men husk å ha brukervennlighet i fokus.

Typiske eksempler på dette er plassering og visualisering av meny ikon, søkefilter, chatbox, kommentarfelt og lignende. Alle disse funksjonene har opparbeidet seg standardiserte  plasseringer over årene, som gjør det enkelt for brukeren å umiddelbart forstå hvor man skal lete. 

Flytter man for eksempel menyen ned til bunnen av siden, og brukeren må lete etter noe som skal være enkelt å finne, blir det plutselig krøll og det motsatte av brukervennlighet. 


VÆR KREATIV
Til tross for å ikke endre integrerte standardløsninger som nevnt ovenfor, skal man ikke heller være redd for å være kreativ.
Som UX Designer, kan man gjerne henge seg opp i usikkerhet og fundamentere rundt eget design; er det optimalt for brukeropplevelsen?

Det er viktig å være selvkritisk og undersøke alternativer, men alle gode løsninger må jo også starte et sted. Det hender at enkelte standardløsninger oppleves som for kompliserte og innviklet. Ordtaket “simplicity is key” er greit å ha i bakhodet. Hold det enkelt, oversiktlig og rent. Et helhetlig, gjennomgående design er også essensielt. 

Ditt ansvar er å skape en sømløs opplevelse som føles naturlig, og det kan innebære endringer for optimal navigering og funksjonalitet. Ha brukervennlighet i fokus, lek deg med egen kreativitet og ha det moro. Det finnes et hav av muligheter som er både innovative og brukervennlige. Ta på deg utfordringen, og finn den gylne passasjen mellom din kreativitet og god brukeropplevelse. 


HA MÅLGRUPPEN I FOKUS
Som UX Designer, er det viktig å forstå målgruppen din. Dette tipset oppleves gjerne først som en no brainer, men funksjoner, integreringer, design og oppsett avhenger av hvem du ønsker å nå, og hvilken handling du ønsker de skal utføre.

Når man skal planlegge en brukeropplevelse, er det viktig å forstå brukeren. Da er det lurt å tenke over dette:
  • Hvor bor målgruppen? 
  • Ønsker du å nå privatpersoner eller profesjonelle? 
  • Hvis profesjonelle; hvilken bransje?
  • Hvilken alder er målgruppen? 
  • Hva er målgruppen opptatt av / hva interesserer dem?
  • Hvilke behov har målgruppen og hvordan møter du disse?
Dersom du har klare svar på disse spørsmålene, vil du også ha en forståelse av hvordan du kan skape best mulig løsning for målgruppen, og lede dem til ønsket handling. 


GJØR SOM JOURNALISTENE
En klassisk metode i journalistikk, er den omvendte pyramiden. Den står for å ta for seg det viktigste først (altså; gi det mest plass og oppmerksomhet), og det mindre viktige nederst (gi det mindre plass, nederst på tuppen av pyramiden). Relevant innhold som kommer tidlig, gir forbedret brukervennlighet.

Plasser det viktigste øverst og fang oppmerksomheten umiddelbart. Det er dette som skal være fokuset og skille seg mest ut. Det kan for eksempel være å plassere et visuelt slående bilde på toppen av nettsiden, med kort og konkret informasjon om et produkt. Den informasjonen skal umiddelbart skape en forståelse av produktet. Detaljert informasjon og historie, kan plasseres lenger ned på siden. Det klassifiseres som mindre viktig informasjon. 

Samme gjelder for funksjonene og navigering på nettsiden. Det viktigste skal være mest tilgjengelig. 


IKKE GLEM FUNDAMENTET AV LØSNINGEN
En løsning utvikles gjerne over lenger tid, uten en total kartleggelse av dens innhold og funksjoner fra oppstart. Dette kommer ofte av at kunder får flere- og nye ideer som de ønsker å tilføye.

Som UX Designer, er din jobb å sørge for at fundamentet og utvidelsene går hånd i hånd, slik at man unngår å føre løsningen bort fra sitt opprinnelige mål. Da er det viktig å kunne forklare dette slik at kunden forstår.

Et eksempel på å respektere det originale fundamentet, er Snapchat. Snapchat har foretatt utallige utvidelser over årene, men når du åpner appen, kommer du rett inn i kameramodus og er klar for å sende en snap på null komma niks. Akkurat som opprinnelig ment.




 
icon-01
icon-02

Andre artikler

Hva utgjør en god nettside?

DESTINET

Fordeler som Destino Partner

DESTINO, DESTINET

Destinet og GDPR

DESTINET