Markedsføring: hva skal man prioritere?

07.07.2021

icon-01
icon-02
Det er ikke bare bare å sette seg inn i et hav av verktøy og markedsføringsstrategier. Det er mye man skal ha kunnskap om, så hva skal man prioritere? Trenger man å være synlig på alle flater, annonsere på sosiale medier, infoskjermer og aviser for å lykkes med markedsføringen?

Svaret er nei. Man trenger ikke å annonsere på alle mulige flater. Det er selvfølgelig bare positivt å være synlig på så mange steder som mulig, men man kan lykkes ved å kun benytte noen få på riktig måte. Alt koker ned til å ha et godt brand, velge de riktige plattformene og vite hvordan man når målgruppen. 


BENYTT ET BYRÅ
Dersom man ikke har en egen person dedikert til markedsføring i bedriften, er det lurt å finne seg et byrå å samarbeide med. Dermed slipper du å bruke tid på å sette deg inn i markedet, i tillegg til at du slipper å holde kontroll over markedsføringen selv. Ønsker du allikevel å stå for all markedsføring selv, bør du ta kurs i markedsføring og bli godt kjent med alle de sosiale plattformene, nettside verktøy, analytiske programmer og sette av nok tid til å gjennomføre i henhold til en godt utarbeidet markedsføringsplan. 


BRAND OG IDENTITET
Brand og identitet er noe av det første man må ha på plass, før man skal markedsføre. Det er viktig å sørge for at bedriften utstråler det man ønsker å vise kundegruppen. Et sterkt brand skiller seg ut i mengden, og setter standarden for markedsføringen. Man må definere hvem man er som bedrift, hva man står for, bedriftens konkurransefortrinn, hvem man skal treffe, hvilke farger- og språk man skal bruke, og hvordan man kommunisere med målgruppen. Identiteten til bedriften må skinne gjennom på alle flater, for å skape et tydelig brand. Et sterkt brand skiller seg ut og vekker oppmerksomhet. 


LAG EN PLAN
Før man kaster seg ut på ulike plattformer og bruker penger på annonser, er det lurt å lage en markedsføringsplan som er skreddersydd bedriftens mål. Dermed vet man nøyaktig hvor pengene skal gå, hva som skal gjøres og hvor ofte. Med en ordentlig plan, sørger man også for en gjennomgående rød tråd i alt markedsføringsmateriell. I tillegg til dette, hindrer man at markedsføringen stopper opp - noe som kan være skadelig. Det er viktig å smi mens jernet er varmt. Det betyr ikke at man ikke kan blåse liv i bedrifters digitale tilstedeværelse, men når man først har begynt å markedsføre, er det best å holde det gående. Det er slik man opparbeider seg troverdighet og kundebase.


FÅ TILSTEDEVÆRELSE
Når man har laget en markedsføringsplan, bør man vite hvilke plattformer som er aktuelle for bedriften. Da gjelder det å gjøre seg synlig på disse plattformene og sørge for å holde dem oppdatert. Skal man for eksempel være synlig på Instagram, bør man publisere noe flere ganger i uken. Dette henger sammen med markedsføringsplanen, som nevnt over. Man trenger ikke nødvendigvis være tilstede på alle de sosiale kanalene, dette kommer helt an på bedriften og hvem målgruppen er. Man bør uansett ha en god nettside og være synlig på minst 1-2 sosiale medier hvor man leder interesserte inn til nettsiden og senker terskelen for å ta kontakt. 


BLI SYNLIG
Når man har laget en plan og gjort seg synlig på de aktuelle plattformene, er det naturlig å finne ut hvor man skal annonsere. Hvilken plattform man velger å bruke penger på, er helt avhengig av formål og målgruppe. Annonser kan ha stor effekt, og gjør det blant annet mulig å skreddersy hvem man skal nå - i tillegg til å kunne måle nøyaktige resultater. For å kunne tilpasse annonser til målgruppen, må man ha øvrige punkter på plass. 
En annonse på sosiale medier bør ha relevant og interessant innhold av god kvalitet, et tydelig budskap som treffer målgruppen og oppfordre til handling.


LES TALLENE
Man kan markedsføre så godt man vil, men dersom man ikke følger med på tallene, mister man en gyllen mulighet til å tilpasse markedsføringen til målgruppen. Først og fremst bør man sette opp tracking på nettsiden, slik at man kan se hvilke handlinger brukerne gjør på nettsiden. Da kan man se hvilke sider som er mer populære enn andre og evt luke ut hvorfor noen sider ikke er så populære. Dette gjelder også for sosiale medier og annonsering på disse. Annonserer man for eksempel på Facebook, vil tallene vise hvor mange som har sett annonsen, hvilke handlinger som har blitt foretatt samt hvor mange, og hvilke annonser som skiller seg ut. Dermed kan man prøve og lære, og lage mer av det som virkelig treffer.

Er du interessert i å markedsføre din bedrift? Ta kontakt, så finner vi den beste løsningen for deg!
 
icon-01
icon-02

Andre artikler

E-læring kurs for Add Energy

DESTINO
E-læring kurs for Add Energy

Setter kurs mot bærekraftighet

DESTINO
Setter kurs mot bærekraftighet

Banebrytende verktøy for ortose- og protesebrukere

DESTINO
Banebrytende verktøy for ortose- og protesebrukere