X

Fant du ikke det du lette etter?

Før du går hadde vi satt pris på hvis du svarte på noen få spørsmål:

Hva var målet for besøket ditt?
Fant du det du lette etter?
Dine tilbakemeldinger hjelper oss å forbedre vår nettside og din brukeropplevelse. 
Alle svar er anonyme.

Hvordan skrive en god tekst

16.02.2021

icon-01
icon-02
Enten du er på utkikk etter jobb som skribent, er en frilanser på utkikk etter skrivejobber, eller jobber i en bedrift og ønsker å begynne å skrive - finnes det noen essensielle punkter man bør følge. Det er viktig å skille seg ut i mengden, spesielt dersom man søker jobb eller jobber som frilanser. Uansett, er det alltid viktig å fremstå som profesjonell og dyktig. ​


Her har du noen tips fra vår tekstforfatter. Hun er utdannet journalist og har erfaring med nyheter, filmmanus, tekst til annonser på sosiale medier og tekstarbeid for blant annet internasjonale aktører. 


RESEARCH
Det aller viktigste du gjør, er research - og det er også her du bør starte. Man ser gjentatte ganger at lokasjoner og informasjon kan være feil. Det er lurt å sjekke flere kilder og være kritisk til det man leser. Dobbelsjekk at all informasjon stemmer. Dersom researchen er for dårlig, kan hele teksten falle gjennom - uansett hvor godt skrevet den er. 

Har du for eksempel fått informasjon fra en kunde om at du skal skrive om Sørlandet, er det lurt å bekrefte at man skal begrense seg til Sørlandet og ikke skrive om Sør-Norge. Her kan det fort bli forvirring, spesielt på engelsk. Sørlandet er da Southern Norway, mens Sør-Norge er South of Norway. 

Vær alltid kritisk og still spørsmål. Er man for sikker, kan man fort brenne seg. 


TONE OF VOICE
Dette henger mye sammen med målgruppe (se under), men tone of voice koker ned til hvilken stemme man ønsker å bruke. Ønsker man å fremstå som cutting edge, ung, stilfull, elegant eller morsom? 

Dersom du skriver for ditt eget brand eller skal promotere deg selv, er det viktig å utstråle en egen stemme som ikke fremstår alt for generell. Man ønsker å skille seg ut i mengden. Dersom man skriver for en kunde, er det viktig å tilpasse seg deres tone of voice. 

I flere tilfeller, justerer man seg til målgruppen. Skal man promotere skateboard, vil man ha en yngre målgruppe. Da vil man gjerne bruke en fresh, energisk og ungdommelig stemme. Dersom man skal promotere et all inclusive hotell for voksne uten barn, vil det være mer naturlig å gå for en mer behagelig og drømmeaktig tone.

Balansen mellom hvem du skriver for og hvem du skriver til, kan være litt tricky å finne - men dersom du først etablerer din egen- eller din bedrift (evt kunden) sin tone of voice først, har man et utgangspunkt og kan deretter tilpasse seg målgruppen.


MÅLGRUPPE
Noe av det viktigste når man skal skrive en tekst, er målgruppen. Ordbruk, setningsoppbygging og toneleie avhenger av hvem ønsket målgruppe er. Skal man rette seg mot bedrifter, bør teksten gjerne være mer profesjonell enn dersom man skal skrive en artikkel om høstens beste mote. 

Når man tenker målgruppe, kommer det naturligvis an på hvem man skal skrive for og hvem man skal skrive til. Tenk over hvem du skriver for - hva selger de? Hva skal fremmes? Hvem ønsker de å nå? 

Når det kommer til målgruppen, tenk over følgende: hva er interessene og behovene til målgruppen? Hvilken alder er de i? Er de single eller gift? Har de barn? Jobber de, søker de jobb eller er de pensjonerte? Det er mange spørsmål man kan stille, og dette avhenger naturligvis av hva man skal fronte / promotere. 

Prøv å analysere målgruppen så godt som overhode mulig og tilpass så teksten deretter. Treff deres behov og ønsker, og snakk et språk de forstår. 


BUDSKAP OG FORMÅL
Hva er budskapet? Hvordan kan man fremme dette på best mulig måte? Hva ønsker man å oppnå med teksten? 

Når man skriver en tekst, må man kunne sette ord på budskapet og vekke både behov og interesser, slik at man oppnår ønsket handling. Det er også lurt å gjøre seg opp en tanke rundt hvilke følelser man ønsker å vekke hos leseren. 

For å lede til en ønsket handling, er man nødt til å tenke på behovene og interessene til målgruppen. Deretter analyserer man sitt produkt eller budskap: hvordan dekker dette målgruppen sine behov? Hvorfor er dette produktet så fantastisk? Hvilke problemer løser produktet for målgruppen vår?

For eksempel:
Et skjønnhetsmerke skal markedsføre en helt ny hudrens. 
Hva er produktet? Hudrensen er spesielt tilpasset uren hud, som har en tendens til å bli oljete. 
Hvem er målgruppen? Målgruppen blir da unge med uren hud, ettersom uren hud er normalt blant ungdommer og unge voksne. Da ønsker man å formidle at dette er et produkt tilpasset ung, uren hud. 
Hvilke fordeler er det med produktet? Produktet er uten parfyme, slik at det ikke irriterer huden. Produktet er utviklet av hudleger, slik at det er trygt å bruke - i tillegg til at det er spesielt utviklet for å passe akkurat den type hud. 
Hva oppnår målgruppen ved å bruke produktet? Jo - det reduserer oljeproduksjon, fjerner urenheter og gir deg synlig jevnere, renere hud i løpet av kort tid. Kjøper man dette produktet, vil man få ren, frisk og lekker hud. 

Dermed dekker man behovet til målgruppen og kan fremme fordelene man vil få ved å bruke produktet. Slik leder man til salg - som i dette tilfellet, er ønsket handling.


OMVENDT PYRAMIDE
Dette en en gyllen regel innen journalistikk, hvor man skriver om det viktigste først. Det mindre viktige kommer til slutt. Dersom man for eksempel skal selge en bolig, trenger man ikke ramse opp alle fordelene i første setning - men her er cluet å lokke leseren fra begynnelsen av. Hva er det mest attraktive med boligen? Dekker denne behovene til ønsket målgruppe? Sett enkelte ting i fokus og frem disse på best mulig måte. 

For eksempel:
“Nyt morgenkaffen fra vestvendt balkong! Her får du en rålekker og splitter ny bolig på hele 60kvm kort avstand fra sentrum.” 

Her appellerer man til lesernes følelser samtidig som man dekker et behov, gir nødvendig informasjon og fremstiller et scenario. “Slik blir livet ditt dersom du bor her”. Teksten er skrevet slik at man får dette ut med en gang, slik at leseren er interessert fra starten av. Dermed risikerer man ikke at leseren faller av, som resultat av å måtte bla lenger ned i teksten for å få sine behov og ønsker møtt. Disse treffer man med en gang. 


SKRIVEFEIL
Har du også oppdaget gjentatte skrivefeil, eller slurvefeil i ulike tekster og innlegg? Det er fort gjort å legge til en ekstra bokstav eller stokke om på ordene, men da er det også ekstra viktig å lese teksten gjentatte ganger for å luke ut disse feilene. Skrivefeil fremstår som uprofesjonelle og amatørmessige, så her er det viktig å ta seg god tid og trippelsjekke at alt er i skjønneste orden. 

Mange er nok enige i at dette punktet sier seg selv - men også i profesjonelle settinger, ser man skrivefeil om og om igjen. Dersom skrivefeilen er på en annonse- eller artikkel som skal trykkes, kan det naturligvis bli problematisk dersom man er sent ute. Er du usikker, skriv inn ordet i søkefeltet til Google og bruk ordbok. 

Skal man skrive på et annet språk, som for eksempel engelsk, må man være skråsikker på at man skriver ordene rett. Er man ikke det, er det lurt å benytte engelske ordbøker. Et eksempel er de nokså like-, men vidt forskjellige ordene “of” og “off”. Skal man si “ja, selvfølgelig!” på engelsk, blir dette “yes, of course!”. Skriver man “yes, off course!” betyr dette “ja, ute av kurs!”

Skrivefeil er super viktige å være nøye på, da feil bruk av ord og slurvefeil kan endre betydning, i tillegg til at det fremstår som amatørmessig arbeid. Vær pirkete og les heller tre ganger for mye enn en gang for lite!


HUSK OGSÅ Å…:
  • Skrive en god, fortellende overskrift
  • Unngå gjentagelser
  • Unngå klisjeer
  • Unngå for lange setninger. Ikke vær redd for å benytte punktum
  • Unngå kompliserte ord. Skriv enkelt og forståelig. Ikke gjør ord og uttrykk for kompliserte

Prøv disse triksene neste gang du skal skrive en tekst - og husk; øvelse gjør mester!
 
icon-01
icon-02

Andre artikler

UX Design: hvordan skaper man god brukeropplevelse på nettsiden?

DESIGN, DESTINO, DESTINET

Møt Destinerne

DESTINO

Fordeler som Destino Partner

DESTINO, DESTINET